úterý 25. září 2012

Vybráno z médií po víkendu

Podzim je tady, převalil se k nám o víkendu, který jsem trávil v Berlíně, ve městě, jež jsem opouštěl 10. listopadu 1989 a od té doby jsem prakticky neměl čas si ho pořádně prohlédnout. Kromě návštěvy filmového a televizního muzea jsem tady neměl žádný mimořádný mediální zážitek, přestože jsem poctivě nahlížel do denního tisku a v hotelu přepínal televizní kanály.

Mediální zážitky přišly až v Praze po četbě českých deníků. Potěšilo odhalení zdroje jedovatého metylalkoholu, který zabíjel. Na druhé straně překvapil nezájem médií o chobotnici padělatelů a distributorů pančovaných kořalek. Každá hospodyňka přece dobře ví, že štěnice nebo šváby nezlikviduje nějaká jednorázová izolovaná hurá akce, ale důsledné udržování čistoty, tedy odstranění živné půdy nepořádku, kterou tato havěť miluje - a to nejen v jedné domácnosti, ale nejlépe v celém domě.

Když jsem minulý čtvrtek dopoledne před desátou zahlédl na Malostranském náměstí Pepu Kopeckého z MF Dnes, netušil jsem, že míří na konferenci TOP09 Nebojte se reforem, kde rozčílí ministra Kalouska, který si zde pustil pusu na špacír slovy "Prožrali jsme to, proflákali. Zlaté časy v Evropě skončily" aniž věděl, že má v sále přítomného novináře. S Kalouskovým názorem, že jakékoli zavedení vyššího daňového pásma nazývají milionářskou daní jen debilové a novináři ve své nekonečné tuposti, souhlasím. Kdysi jsem takovou tupost analyzoval v článku Louče a některé tupce zde pojmenoval. Je zajímavé, že jméno senátora Čunka ve spojení se slovem debil se v internetové Kopeckého zprávě neobjevuje, převzal ho však do tiskového vydání MF Dnes Jan Brož, kterého hned ochotně citoval politický bulvár Parlamentní listy.

Jaroslav Kmenta minulý pátek v souvislosti s prezidentskou kandidaturou Miloše Zemana popsal "šloufalizér" - stroj na vymazání paměti a zapomínání starých hříchů. Jenomže co naplat, na tom mazání paměti - nebo  lépe řečeno na deformování historické paměti - se významným způsobem podílejí právě novináři. Při bilančním popisu Zemanovy éry na uvedené dvoustraně  MF Dnes jsou hned dvě chyby, dva omyly. Tak například Bamberská aféra "nevyšla najevo v roce 1996", ale až v roce 1998, schůzky v Bambergu se konaly v roce 1995 (o aféře Bamberg jsem kdysi polemizoval s Janem Šternem). Rovněž Miloš Zeman nebyl vyhozen z práce "v září 1989 za článek Prognostika a přestavba v Technickém magazínu". Naopak tento článek Zemanovi pomohl k tomu, že ho v srpnu 1989 pozvali do Hospodářského zápisníku ČST, kde pronesl dodnes citovanou řeč. Vyhazov však přišel až poté, co krátce nato poskytl rozhovor Svobodné Evropě.




Žádné komentáře:

Okomentovat